Nyiss számlát most + 30%

Plus500

Plus500

KÖZÖSSÉGÜNK- LIKE!

Hasznos Tudnivalók Kezdő Tőzsdézőknek

Címkék

1 karton red bull (1) A (1) a (1) adósság (1) agytorna (1) alacsonyabb (1) államadósság (1) államháztartás hiánya (1) állampapírok (1) Amerika (1) Antikrisztus (1) apáti istván (1) apple (1) arany (5) árfolyamok (2) atomkatasztrófa (2) autó (1) Az (1) az (1) Azerbajdzsán (1) A NAP VIDEÓJA (2) A NAP ZENÉJE (1) bank (1) Bank; (1) Bengázi (1) bin laden halott (2) boszniai nap piramis (1) bróker (1) cdf (1) cégek (1) cégek. (1) cégnél (1) coca cola (1) csenger (2) cunami (1) daytrade (1) day trade (1) de (1) deviza (3) diplomáciai (1) dokumentumfilm (3) econet (4) égbolton (1) egis (1) egyház (1) egyiptom (1) egyre (1) éjszakai (1) eladás (1) eladni (1) elmúlt (1) esés (5) esetén (1) EU (1) eur (1) euro (2) európai unió (7) eurozóna (3) években (1) e star (2) FACEBOOK (2) fekete arany (2) film (1) fogyás (1) forex (3) forma1 (4) formula1 (1) freesoft (1) gábor (1) Galaxisunk (1) gárda (1) gazdasági (1) globális (1) globalizmus (1) Görögország (1) görög válság (9) gyilkosság (1) háború (4) hamilton (1) határidős (1) hazai (1) hold (1) holdra szállás (1) hősök (1) humor (5) idegenek (1) ilyen (1) imf (1) instrumentumokkal (1) Internetbank; (1) iphone (1) iphone5 (2) iphone 4 (1) ipod (1) is (1) iszlám (1) izland (1) Jemen (1) jen gyengítés (1) jobbik (5) josef seibel (1) jóval (1) jó befektetés (8) jutalékokkal (1) kapcsolatot (1) katonaság (1) kereskedés (2) kereskedni (1) keresztény (1) kiadatás (1) Kína (1) kőolaj (1) kopt (1) kormányzás (1) kötvények (1) külföldi (1) lapszemle (1) legszebb nők (1) lehet (1) leminősítés (1) Líbia (1) líbia (1) magyar (1) Magyarország (1) Magyarország; (2) magyar gárda (2) magyar találmány (1) mars (1) mclaren (1) megújuló energiaforrás (1) mol (2) muszlim (1) nagyobb (1) nap (1) napenergia (1) napon belüli kereskedelem (1) nasa (1) nemcsak (1) nemzetközi (1) népszerűségnek (1) nők (1) nyeremény (1) nyereményjáték (2) nyersanyag (1) nyertes (1) okostelefon (1) olaj (7) olajár (1) online (1) opciós (1) Oracle; (1) Örményország (1) Örményország; (2) örvendenek (1) ősök (1) összeesküvéselmélet (1) összeomlás (1) otp (5) OTP (3) OTPdirekt; (1) pallér2 kft (2) pénzügyi (1) piacon (1) piramis (1) plotinus (4) plus500 (3) plus 500 (1) portugál válság (1) Ramil (1) részvény (1) részvények (1) Safarov; (1) sauber (1) schumacher (2) svájci frank (3) szálkásítás (1) származékos (1) szép nők (1) szervercsere (1) Szudán (1) születésnap (1) Tag Heuer (1) támadás (1) tengerészgyalogság (1) tere (1) termékek (1) tesco (1) testépítés (1) tiltakozás (1) tőkeáttételes (1) tőzsde (14) UFO (1) usa (1) USA (4) válság (12) válságban az euro zóna (1) valuta (1) venni (1) vétel (2) világkormány (1) világválság (4) vona (1) vona gábor (2) war (3) w (dupla v) (4) Címkefelhő

Interjú Kádár Tamással

2010.04.03. 01:33 BUXMASTERS

A tulajdonos Econet veszteségei ellenére az Est Media Group (EMG) folyamatosan költekezik. Az üzleti modellről, a portfolióbővítés további irányáról és az EMG távlati céljairól kérdeztük Kádár Tamást, a csoport vezérigazgatóját.

Miután tavaly ősszel elindította a Neo FM-et, majd decemberben a magyar nyelvű Time Out-ot, március közepén az Est Media Group (EMG) szakmai befektetőként egy magyar pénzügyi befektetőtárssal közösen megvásárolta a Sanoma Budapesttől az Exit programmagazint. Mindeközben az EMG-t birtokló Econet közel 700 millió forintos veszteségről számolt be negyedéves jelentésében.

Információink szerint a Sanoma Budapestnél voltak, akik hittek az Exit magazinban és nem feltétlenül akarták volna eladni a lapot, inkább a finn központ utasította őket erre. Előnyös pozíció volt ez a vásárlás szempontjából? „Piaci” áron, vagy inkább az alatt sikerült megvásárolni az Exitet?
Azt nem tudom, hogy a Sanománál mi zajlott a háttérben, mi csak a magyar vezetőséggel tárgyaltunk. Nekem, amikor az EMG-hez kerültem, gyakorlatilag az első utam Szabó Györgyhöz, a Sanoma vezérigazgatójához vezetett. Már akkor azt gondoltam, hogy sokkal értelmesebb elásni a vélt vagy valós csatabárdot és normális versenytársi kapcsolatot kialakítani a két lap között. Innentől kezdve hosszú ideig folytak tárgyalások valamiféle „modus vivendiről” [két ellentétes tényező egymás melletti létezését biztosító megoldás – A Szerk. ], szóba került számos együttműködési forma, akvizíciós megoldás a két lap között. Az, hogy végül ez a megoldás lett, az a Sanoma döntése volt. Összességében pedig azt gondolom, hogy jó áron siketült megvásárolnunk a lapot. Miután ebben a konstrukcióban az EMG-nek is ráhatása lesz a lap készítésére, tartalmára, értékesítésére, most fog kiderülni, hogy mennyit ér valójában az Exit az esetleges szinergiák kihasználása után.

Az igaz, hogy egy évig nem változtathatnak az Exitnél?
Legalább egy évig üzemeltetnünk kell a lapot. De soha nem is vettük volna meg azért, hogy bezárjuk. Tehát ezt a feltételt boldogan elfogadtuk. Egyelőre egyébként csak egy kötelező erejű úgynevezett Term Sheet-et írtunk alá, emellett hátravan még több szerződés és számos részlet kidolgozása. Nagyon sok dolog van, amit a következő hetekben még tisztázni kell.

Kádár Tamás
Kádár Tamás
Milyen átszervezések, leépítések következhetnek?
Bonyolult a helyzet, hiszen olyan, hogy „Exit Kiadó” nincs, a magazint a Sanoma munkatársai készítették. Tervezünk átvenni a Sanomától embereket, azt pedig, hogy ők házon belül hogyan csoportosítanak át, kit hol helyeznek el, nem tudjuk és nem is a mi dolgunk.

A folyamat összetett lesz. A tulajdonképpeni vevő cég – mely a pénzügyi befektetőtárs mellett 20 százalékban az EMG tulajdonában lesz majd – fogja felmérni a mi kapacitásainkat és az Exit készítéséhez szükséges erőforrásokat. Az a logikus, hogy a mi struktúránkat igazítsuk majd az Exit készítéséhez és terjesztéséhez szükséges extra szükségletekhez. Azt gondolom, hogy két külön szerkesztőség, sales és terjesztés ez esetben nem volna értelmes megoldás. Tehát, még ha a feladatok diverzifikálódnak is, egy logisztika lesz és egy szerkesztőség, mert ez így lényegesen költséghatékonyabb.

Általános piaci vélekedés szerint az Exit egy veszteséges médium volt, és a Pesti Est reklámbevételei sem szöknek az egekbe. Hogyan lehet ezt a helyzetet megváltoztatni? Mi a haszna a két felületnek együtt?
Ennek előzményei vannak. Miután az Exit elindult 2004-ben, a Pesti Est profitabilitása nyilvánvalóan csökkent, hiszen belépett egy másik szereplő. Azonban a piac számunkra azt bebizonyította, hogy elbír két lapot, még ha az Exit a Sanoma rendszerében bizonyos fokig veszteséges is volt. Feltételezésünk szerint ebben az új konstrukcióban külön és együttesen is nyereséges tud lenni a két lap. Ami nagyon fontos, hogy ne veszítsünk hirdetési fronton azzal, hogy egy sales képviseli majd mind a két lapot.

Terveznek online fejlesztéseket? Legyőzhetőnek látja ezen a téren a Port.hu-t?
Természetesen van mit behoznunk. Az, amit ők csinálnak online, az a Pesti Est printben. Viszont hamarosan megújítjuk az Est.hu oldalt, napokon belül látható lesz az új site, amihez komoly kampányt is kapcsolunk. Ahhoz, hogy tényleges kihívók legyünk, nagyon komoly marketingmunka és egy jó site kell. Emellett most már nálunk lesz az Exit.hu is. Ott most nem lesz átalakítás, de a jövőben azt is szeretnénk majd fejleszteni. Elképzelhető, hogy addig azonos tartalom jelenik majd meg a két oldalon, hosszú távon viszont különálló site-ként tervezünk az Exit.hu-val.

Mi a helyzet az újabban a programszervező funkciókat egyre inkább átvevő közösségi médiával, mennyire jelentenek veszélyt a hagyományos programsite-okra?
Az teljes mértékben igaz, hogy az online már nem annyit jelent, hogy van egy site-od, de ettől még a közösségi média nem fogja megenni a programmagazin-piacot, maximum új üzleti modelleket kell kigondolni, hogy a tartalmakat hogyan kell és lehet értékesítsük. Ebből a szempontból egyébként szerencsések vagyunk, hiszen mi végezzük a Facebook magyarországi képviseletét, hirdetésértékesítését. A Facebook most egy olyan rakéta, melyre próbáljuk felaggatni az online portfoliónk többi elemét. A jövő egyértelműen az applikációké ezen a területen. Rengeteget tanultunk tőlük. Soha nem lesz például a mi kategóriánkban egy magyar site-nak annyi olvasója, ahány Farmville játékos van a Facebook-on. És miért ne lehetne egy adatbázisra egy applikációt építeni?

Milyen hosszú távú célok és terjeszkedési irányok lebegnek a továbbiakban az EMG és így az Econet előtt?
Bár ez tulajdonosi döntés kérdése, én azt gondolom, hogy az Econet számára a finanszírozási lehetőségek megteremtése és különféle egyéb technikai kérdések tisztázása után az mutatna előre, ha valamilyen módon, a pénzügyi befektetőt kivásárolva többségi részesedést szerezne az Exitben. Mert ez most így még csak félmegoldás az EMG számára. A másik cél a Sziget felvásárlása és a Neo FM felfuttatása [ennek érdekében nemrég tőkeemelésre is felhatalmazták  az Econet igazgatóságát – A Szerk.], ezáltal egy olyan portfólió megalkotása, amely megkerülhetetlen szereplője lenne nem csak a média, hanem az egész kommunikációs piacnak és nem is csak itthon, hanem felvenné a versenyt nemzetközi szereplőkkel is. Azok a portfolióelemek, melyek mostanában bekerültek, mind ezt a célt szolgálják. És nem is szeretnénk abbahagyni a bővülést. Ha nem is konkrét, de van még célpont, például az online-ban rejlő további lehetőségek megtalálása. Egyébként azt gondolom, az Econet mostanra lett igazi médiavállalkozás. Miután tavaly értékesítette a telekommunikációs üzletágát [az Externetet tavaly tavasszal adta el a vállalat az Antenna Hungária és a Danubius Rádió egykori vezérigazgatója, László Géza által vezetett befektetőcsoportnak – A Szerk.], jelenleg a médiaüzletágon kívül csak egy vagyonkezelési üzletága van. Ezt egyébként egy jelentős dolognak tartom, hogy egy hazai médiacég tőzsdén jegyezhető és lassan már a nemzetközi szereplőkhöz mérhető.

Viszont az Econet újabb negyedéves jelentése is komoly, a tavalyi évet tekintve közel 700 millós veszteséget mutat. Mégis honnan van pénz a terjeszkedésre?
Azáltal, hogy egy tőzsdén jegyzett cégről van szó, számtalan olyan tőkepiaci finanszírozási lehetősége van, ami nem adatik meg egy nem tőzsdei cégnek: tőkeemelés, részvénykibocsátás. Az pedig, hogy a jövőben pozitívvá váljon az Econet média üzletágának eredménye, az én feladatom. Miközben egy olyan invesztíciót kell végrehajtanunk, mint a Neo FM elindítása és felfuttatása, ez a cél nem ma fog beérni.

Melyik médium éri ma a legtöbbet a portfolió elemei közül? Melyikre fognak leginkább koncentrálni a jövőben?
Nem elemenként gondolkodunk, hanem üzletáganként, elsősorban a szinergiák miatt. Van print, indoor, online és broadcast üzletágunk. A Neo FM erősen mínuszba vitte a broadcast üzletágunkat és idén még a befektetési időszak zajlik, de óriási potenciált látok benne. A broadcast esetében egyébként nyilvánvaló, hogy ma az egész médiapiac egyik legmostohább gyermeke a rádió. Az elmúlt tíz évben a rádiók reklámpiaci megítélése sokat devalválódott, teljesítménye alapján a piac elbírna hét-nyolc százalékos részesedést is a mai öt-hat százalék helyett. Nagyon sokat kell dolgoznunk, hogy ez megváltozzon, és ezzel az egész rádiós piacot is erősíteni szeretnénk, ebben egyébként mély egyetértés a Class FM és közöttünk. Hiszen, hogyha csak egy százalékkal megnő a rádiók szelete a reklámtortában, akkor annak, akinek ebből a szeletből akár csak tíz százalékos részesedése van, az milliókkal fog többet keresni. És 20-30 százaléknál ezek már komoly számok.

A két új kereskedelmi rádió politikai alkuk árnyékában fogant. Mennyi idő kell, hogy a hallgatók elfelejtsék a születés körül zajló viharokat?
Amíg folynak a tenderrel kapcsolatos perek, addig napirenden lesznek a különféle megalapozatlan, az első pillanattól kezdve üzleti érdekek által vezérelt híresztelések is. A korábbi frekvenciabirtokosok alkuban és lobbiban igazán erősek voltak. Még egy kis idő, hogy mindenki hozzászokjon az új helyzethez. Ugyanakkor ötödik hónapja szól a Neo FM. Bele kell hallgatni és világos, hogy zenés-szórakoztató műsor megy, az ötperces híreken kívül nem esik szó politikáról. Ez szerintem a hallgatók számára is nyilvánvaló.

A bíróság elsőfokon jogsértőnek ítélte az országos rádiós frekvenciák tavalyi pályázatának végeredményét. Mi fog történni, ha a bíróság másodfokon is igazat ad a Slágernek és a Danubiusnak? Vannak erre vonatkozó forgatókönyvek?
Ez igaz, viszont elutasította a Sláger és a Danubius azon kérését, hogy állapítsa meg a Class FM és a Neo FM műsorszolgáltatási szerződésének érvénytelenségét. Ha a másodfok is igazat ad ebben az első foknak, csak örülni fogunk.

A Radiocafé helyzetét viszont rendezniük kell az összeférhetetlenség miatt, jelenlegi tulajdonosi struktúrában csak május 3-áig működhet a csatorna. Megoldódott már ez a kérdés?
Dolgozunk rajta, a lehető legmegfelelőbb megoldást szeretnénk megtalálni mind a hallgatóink, mind a tulajdonosaink számára. Ha konkrét fejlemény lesz az ügyben, közzétesszük majd.

Szerényi Szabolcs
A szerző cikkei

(Forrás: Kreatív Online)

A bejegyzés trackback címe:

https://buxmasters.blog.hu/api/trackback/id/tr591891115

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása